Õpetaja professionaalne areng ja selle toetamine (ÕPA)
Programmi “Eduko“ tegevuse 2 uuringutoetuse kasutamise leping nr 30.2-10.2/120
projekti algus 01.01.2010
projekti lõpp 13.12.2013
granti hoidja prof Edgar Krull
sekretär Annika Konsap, annika.konsap [ät] ut.ee
ÕPA on Tartu Ülikooli (TÜ) ja Tallinna Ülikooli (TLÜ) 4- aastane ühisprojekt ESF Eduko programmi 2. tegevuse raames.
Projekti eesmärgiks on teede leidmine õpetaja professionaalsete õpingute tõhustamiseks õpetajakoolituse esmaõppes, kutseaastal ja täiendusõppes.
TÜ uurimisrühm käsitleb õpetajakoolituse esmaõppe ja kutseaasta probleeme ning TLÜ uurib õpetajate arengut tööalase karjääri jooksul. TÜ alateemade uurimises osaleb põhitäitjana 8 õppejõudu sotsiaal- ja haridusteaduskonnast ning Pedagogicumist. TLÜst osaleb 13 õppejõudu. Projekti täitmiseks võetakse tööle 1,5 ametikoha mahus teadureid mõlemas ülikoolis. TÜ alateema raames uuritakse õpetajakoolituse üliõpilaste professionaalse identiteedi kujunemist sh suunatud reflektsiooni mõju üliõpilaste professionaalse enesemääratluse arengule (juh. Äli Leijen), õpetajate suhtlemiskompetentsuse ja selle arendamisvõimaluste väljaselgitamist (juh. Jaan Mikk) ning õpetajate praktilise teadmise kujunemist ja selle toetamise võimalusi pedagoogilise psühholoogia põhimõistete omandamisel ning õppetöö kavandamisel, läbiviimisel ja analüüsimisel (juh. Edgar Krull). TLÜ alateema hõlmab ühiskonnas õpetajakutse transformatsiooni uurimist tööidentiteedi, pedagoogiliste arusaamade, karjäärimustrite ja toimetulekustrateegiate tähenduses (juh. Krista Loogma ja Madis Lepik) ning koolieelse lasteasutuse õpetaja professionaalse arengu indikaatorite ja kutsealase kompetentsuse väljaselgitamist (juh. Marika Veisson).
Projekti tulemusena valmivad
- ettepanekud õpetajakoolituse õppekavade modifitseerimiseks õpetajakoolituse üliõpilaste professionaalse enesemääratluse arengu toetamiseks ja refleksioonioskuste kompleksseks arendamiseks;
- põhimõtted ja metoodika õpetajate suhtlemisoskuse arendamiseks nende professionaalse arengu erinevatel etappidel;
- kompleksmetoodika õpetajakoolituse üliõpilaste professionaalse arengu toetamiseks nende praktilise teadmise arendamisega õppetöö põhifaasides;
- selgitatakse välja praktiseerivate õpetajate professionaalset arengut mõjutavad tegurid, sh pedagoogiliste arusaamade profiilide ning õpetajate toimetulekustrateegiate tähenduses ja valmivad ettepanekud õpetajakoolituse strateegia ning õpetaja professionaalset arengut parimal moel toetava elukestva õppe süsteemi arendamiseks;
- valmib koolieelses lasteasutuses töötavate õpetajate professionaalse arengu mudel, metoodika lasteasutuse sisehindamiseks ning lähtuvalt uurimistulemustest õppekava ja metoodiline tarkvara.