Haridustehnoloogia keskus
Tegutseme neljas valdkonnas:
- uurimuslik õpe,
- vastutustundlik teadus ja innovatsioon
- nüüdisaegne õpikäsitus
- kaasav haridus.
Neist kahe esimese puhul vastutame kogu ülikoolis õppe-, teadus- ja arendustöö eest ning kolmas ja neljas on meie jaoks olulised teemad, milles lööme aktiivselt kaasa vastavalt õpetaja- ja kõrghariduse keskuse ning eripedagoogika osakonna vedamisel.
Haridustehnoloogia teemal on koordineeriv roll Mario Mäeotsal (mario.maeots [ät] ut.ee). Margus Pedaste (margus.pedaste [ät] ut.ee) koordineerib üleülikoolilist koostööd TÜ õpetajahariduse kompetentsikeskuse Pedagogicum digipädevuse arendusrühmas.
Meie peamised tegevused keskenduvad digipädevuse hindamisele ja arendamisele. Selleks arendame õppejõudude ja üliõpilaste digipädevuse hindamise vahendeid ESF kompetentsikeskuste projekti ning õpilaste digipädevuse hindamise vahendeid SA Innove hanke toel. Eraldi keskendume TÜs õpianalüütilise kompetentsi väljaarendamisele koostöös õpetaja- ja kõrghariduse keskuse ning arvutiteaduste instituudiga. Seda toetab ERF ASTRA programm.
Meie ülesanne on tagada ka terviklik digikirjaoskuse arendamise süsteem Tartu Ülikooli kõigis õpetajakoolituse õppekavades. Selleks pakume üldist alusainet ning valdkonnaspetsiifilisi (aineõpetajad, haridusjuhid, täiskasvanute koolitajad jne) ja pädevusespetsiifilisi (info- ja andmekirjaoskus, kommunikatsiooni- ja suhtlemisoskus, digitaalse sisuloome oskus jne) ainekursusi. 2017. aastast on avatud rahvusvaheline ingliskeelne haridustehnoloogia magistriõppekava (vt http://ut.ee/edutech, mille programmijuht on Emanuele Bardone). Samadel teemadel viime läbi täiendusõpet eelkõige õpetajatele.
Uurimusliku õppe teemades on koordineeriv roll Leo Siimanil (leo.siiman [ät] ut.ee). See teema on välja kasvanud keskuse mitmete töötajate uurimistöödest. Margus Pedaste ja Mario Mäeots on sel teemal kaitsnud oma doktoritööd ning laiemas ringis on välja arendatud mitmed uurimuslikku õpet toetavad õpikeskkonnad (vt http://bio.edu.ee, http://golabz.eu, http://arkportal.eu). Uurimusliku lähenemise levitamiseks viime läbi ka täiendusõpet ja õpetame aineid tasemeõppes. Meie ideede aluseks on enamast uurimusliku õppe mudel, mis on avaldatud ajakirjas Educational Research Review vaba juurdepääsuga kõigile huvilistele: Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Oleme õnnelikud, et see on pikka aega olnud suure mõjufaktoriga ajakirja kõige enam allalaaditud artikkel.
Vastutustundlik teadus ja innovatsioon on Emanuele Bardone (emanuele.bardone [ät] ut.ee) koordineeritav teema, mis on läbivaks Euroopa Liidu teadus- ja arenduspoliitikas. See teema on põimitud ka Uuringulaeka projekti.
Nüüdisaegne õpikäsitus on Eesti elukestva õppe strateegia 2020 vastuvõtmisega laiemalt Eesti hariduspoliitikas kanda kinnitanud teema, mis samas koondab erinevad ideed õppimise ja õpetamise nüüdisaegsetest käsitustest. Haridustehnoloogia keskusega seostub teema eelkõige digivõimaluste integreerimise kaudu, kuid oleme võtnud ka laiemalt vastutuse teiste keskustega koostöös õppe nüüdisajastamisele kaasaaitamisel nii koolides, ülikoolides kui ka lasteaedades ja ühiskonnas laiemalt. Ülikooli vaadet nüüdisaegsele õpikäsitusele avab YouTubest leitav video. Haridustehnoloogia keskuses on teema koordinaator Margus Pedaste, kes koos õpetaja- ja kõrghariduse keskuse juhi Äli Leijeniga koordineerib ka TÜ õpetajahariduse kompetentsikeskuse Pedagogicum üldpädevuste arendusrühma ning üldpädevuste avamisele, hindamisele ja arendamisele keskenduvat projekti Üldpädevuste arendamine gümnaasiumis.
Kaasav haridus on meie keskusele uus teema, mida koordineerib Margus Pedaste. Teema on haridusteaduste instituudi arendusseminaril kokkulepitult instituudi kõigi töökorralduslike üksuste ühistöös kaetav. Oma rollina näeme eelkõige seda, et toetama digivõimaluste kaudu kõigi õppijate integreerimist. Soovime panustada selleks, et iga õppija (lasteaias, koolis, ülikoolis ja täiskasvanuõppes) tunneks end hästi, kui ta saab õppida kõigiga koos (kui tema ise on erivajadusega või kui tema kaasõppijate hulgas on erivajadusega õppijaid).
Keskus on avatud koostööks kõigi nimetatud teemade lõikes. Selleks palume ühendust võtta keskuse juhataja prof Margus Pedaste (margus.pedaste [ät] ut.ee, 5156095) või teemade koordinaatoritega.